דירוג BDI: החברות המובילות בישראל בתחום התחדשות עירונית לשנת 2017

CofaceBdi מציגים את דירוג החברות המובילות בישראל בשנתת 2017 בתחום ההתחדשות העירונית. בישראל פועלות היום למעלה מ- 1,100 חברות בתחום ומדובר בזינוק של 20% תוך שנתיים.  

חברת המידע העסקי CofaceBdi בדקה ופרסמה את דירוג Bdi-Code, בו דירוג חברות הבנייה המובילות בתחום של התחדשות עירונית בישראל, בשנת 2017.

 

על פי הנתונים שפורסמו, כ – 1,100 חברות בנייה פועלות היום בישראל בתחום של התחדשות עירונית ומדובר בעלייה של למעלה מ-20% בשנתיים.

 

מתוך הניתוח שערכו עולה כי לאור ההאצה של תחום זה, בעיקר באזורי הביקוש והיעדר שיווקי קרקעות מדינה לשוק החופשי, נכנסו בצורה מהירה, חברות יזמות וביצוע רבות לתחום של התחדשות עירונית.

 

מבדיקות שערכו כלכלני CofaceBdi על התחום בשנת 2016 עולים הנתונים הבאים:

-     החלה בנייה של 1,543 יח"ד במסגרת תיקון 1 של תמ"א 38.

-     החלה בנייה של 2,966 יח"ד במסגרת תיקון 2 לתמ"א 38 (מתוכן 1,957 למכירה בשוק, שאר הדירות נשארו לדיירים שהתפנו מהבתים שנהרסו).

-     החלה בנייה של 2,226 יח"ד בפרויקטים של פינוי בינוי (מתוכן 1,469 למכירה בשוק, שאר הדירות נשארות לדיירים שפונו).  

 

סה״כ התחלות בניה של כ-5,000 יח״ד במסגרת התחדשות עירונית, רובן במחוזות תל אביב והמרכז. להערכת כלכלני CofaceBdi, השווי הכולל של הפעילות במסגרת התחדשות עירונית , עבור כל החברות הפעילות בתחום בשנת 2016, מסתכם בהיקף מכירות של כ-10 מיליארד שקלים. 

 

תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת ב-CofaceBdi: ״התהליכים של שוק הנדל"ן בשנים האחרונות, גרמו להאצה של כניסת חברות הבנייה והייזום לתחום ההתחדשות העירונית. והפכו תחום זה לעיקרי עבור חברות שרוצות לצמוח ולהצליח.

 

הממשלה לא משווקת יותר קרקעות מדינה לשוק החופשי, הכל משווק לתכנית מחיר למשתכן. בזמן שאין הציע של קרקעות בשוק החופשי, יש עלייה חדה במחירים של הקרקעות הפרטיות, דבר שהוביל קבלנים ויזמים רבים לפנות לאלטרנטיבות אחרות כמו התחדשות עירונית.

 

תחום ההתחדשות העירונית נתקל עדיין בבעיות בירוקרטיות, אשר מקשות על יישום מהיר יותר של פרויקטים. ככל שבעיות אלו יפתרו, אנו צפויים לראות גידול משמעותי בפעילות של חברות הבנייה בתחום זה, בעיקר באזורי הביקוש".

 

 

החברות המובילות בתחום התחדשות העירונית בישראל לשנת 2017

 

CofaceBdi מפרסמת את דירוג Bdi-Code לשנת 2017, הכולל גם את דירוג חברות המובילות העוסקות בתחום ההתחדשות העירונית בישראל.

 

המטרה של הדירוג היא הצגת החברות המובילות והמצליחות בתחום, שיצליחו ככל הנראה להמשיך לעמוד באתגרים של המציאות גם בעוד מספר שנים.

 

לצורך הדירוג ביצעה CofaceBdi תהליך רב שכבתי אשר בנוי ממספר שלבים:

-     איתור חברות הפועלות בתחום התחדשות עירונית

-     ניהול פגישות מרובות עם מנהלי החברות ואיסוף של נתונים על פעילות החברות והפרויקטים בתחום (הפרויקטים הרבים נמצאים בשלבים שונים החל משלב התכנון, הסכמים מול דיירים, אישורי ועדות, היתרי בנייה, ביצוע ומסירה).

 

במסגרת הניתוח של החברות המובילות בתחום, יש התייחסות למספר פרויקטים שהחברה מטפלת בהם, להיקפי הפרויקטים, האזור הגיאוגרפי, שלבי הטיפול בפרויקט וכד'.

 

בניתוח הנתונים הוכנסו ושוקללו גם נתונים מהותיים כגון: מידע עסקי, נתונים פיננסים של החברות, מוסר התשלומים, דירוג הסיכון, אורות אדומים, תביעות דיירים, מידע שלילי, הניסיון המקצועי של החברה בתחום ופוטנציאל הצמיחה והקידום שלה.

 

הדירוג שביצעה השנה CofaceBdi הוא לחברות שפעילות בתחומי התמ"א -38/1 ו-38/2 ובו נכללות חברות אשר נמצאות בתהליכי ביצוע וחברות שסיימו השנה פרויקטים.

 

דירוג לחברות המובילות בתחום של פינוי בינוי בוצע בנפרד ובו נמצאות חברות הנמצאות בשלב של אישורי ועדות, היתרים, ביצוע וסיום.